niedziela, 13 października 2013

Jak obliczyć wskaźnik dystrybucji tkanki tłuszczowej - WHR

W piątek miałam wesele, trochę niespodziewanie wypadło mi, szybki przegląd szafy. Nie mam w co się ubrać! Nie mam eleganckiej sukienki w aktualnym rozmiarze, sukienka sprzed dwóch lat ponad nie zapinała mi się na biuście. Podjęłam decyzje, pożyczam sukienkę od przyjaciółki, nie będę kupować skoro i tak chudnę. Bawiłam się znakomicie, dużo nie jadłam i nie piłam, a tort też tylko posmakowałam kawałeczek, chociaż był obłędnie pyszny - czekoladowy.  Na wadzę tylko pół kilo więcej, więc nie jest źle, to było małe szaleństwo. Następnego dnia po weselu przymierzyłam starą sukienkę - no i proszę, zapięła mi się na biuście [zamek z przodu ;) ].


W ostatnim poście wspomniałam o tym, że wyliczam sobie WHR, dzięki czemu zaobserwowałam zmianę typu figury z jabłka na gruszkę.

WHR jest wskaźnikiem określającym rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie. 
Stanowi stosunek obwodu talii do obwodu bioder.

To właśnie na podstawie wskaźnika WHR rozróżniamy otyłość typu jabłko i gruszka.
Jabłko - czyli otyłość androidalna, występuję gdy u mężczyzn wskaźnik ten jest powyżej 1, a u kobiet powyżej 0,8. Ja posiłkuję się źródłem określającym granicę na poziomie 0,84. Mój obecny wskaźnik wynosi 0,81.
Otyłość gynoidalna to tzw. gruszka. Jest to WHR na poziomie poniżej 1 u mężczyzn i poniżej 0,8 u kobiet.

źródło: www.provita-katowice.pl
Panowie muszą pamiętać, że obwód talii powinni mierzyć mniej więcej na wysokości pępka.

Otyłość androidalna pociąga ze sobą gorsze konsekwencje zdrowotne. Wiąże się z otłuszczeniem organów wewnętrznych, zwiększa ryzyko chorób serca, nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca.

  Dlatego tym bardziej cieszę się ze zgubieniem brzuszka. U mnie w rodzinie są już przypadki cukrzycy, a ja sama mam problemy z jajnikami.

4 komentarze:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...